Zeker van de juiste matras met IDOSHAPE sensormat

Custom8

Met IDOSHAPE spelen we in op een heersende marktvraag, waarvoor tot op heden geen technologie bestond. - Hans Druyts, zaakvoerder

Ingenieursbedrijf Custom8, gespecialiseerd in onderzoek naar de verbetering van de slaapkwaliteit, ontwikkelde in het kader van een R&D-project IDOSHAPE, een nieuw type sensormat die de oppervlaktevervorming van een matras in kaart brengt wanneer er een persoon op gaat liggen. Hiermee kan de ondersteuning van het lichaam op de matras geëvalueerd worden. Op basis van het vervormingsprofiel van een bepaald persoon kan vervolgens advies gegeven worden over het type matras dat optimale ondersteuning garandeert. Daarnaast is er ook een sensormat die vocht, temperatuur, beweging en lichaamshouding opmeet tijdens de slaap. 

Idee

Nadat de IDOSHAPE sensormat op gespecialiseerde slaaptechnologiebeurzen en door vooraanstaande retailers, positief onthaald werd, besliste Custom8 om voor dit product een aparte businessunit, DoctorSleep, op te zetten en het in slaapwinkels in de hele wereld te introduceren. 

Hindernissen

Het produceren en vermarkten op grote schaal is een nieuwe piste voor Custom8. Normaal worden producten steeds ontworpen op maat van een specifieke bedfabrikant, waardoor het eerder om kleine oplagen gaat. 

Oplossing

De coach van Innotek begeleidde Custom8 bij de uitwerking van DoctorSleep en de overgang van een R&D-gericht ingenieursbedrijf naar een productgericht bedrijf.

Coach: Maarten Laga (Luctor Consulting gcv)
Klanten van over de ganse wereld kloppen bij Custom8 aan, omdat ze gekend staan als expert in wetenschappelijk onderzoek naar slaapprofielen. Nu ze de switch maken van B2B naar B2C en ook zelf een product op de markt brengen, moeten ze dit complexe verhaal weten te vertalen naar een hapklare boodschap voor de consument.- Maarten Laga
Traject
  • Begeleiding bij marktinformatie, marktfocus selectie, alsook het selecteren van het business model
  • Begeleiding bij de uitwerking van een Go-to-Market strategie
  • Begeleiding bij het uitwerken van een financieel plan en de financieringsbehoefte
  • Begeleiding bij selectie van investeerders
  • Begeleiding bij subsidiemogelijkheden
Resultaten

Custom8 heeft de nieuwe, interne afdeling DoctorSleep met succes tot stand gebracht. DoctorSleep richt zich op consumenten en consumentenondersteuning. De eerste uitdaging was het opzetten van een strategie rond de overgang van een R&D-gericht ingenieursbedrijf naar een productgericht bedrijf. Na diverse brainstormsessies werd het DoctorSleep verhaal uitgetekend.  Rond dit concept werd een businessmodel bedacht, waarna een marketingcampagne werd voorbereid en een financieel plan werd uitgewerkt.

Dankzij de producten en diensten van Custom8 kunnen klanten de eindgebruiker voortaan op een wetenschappelijke manier adviseren bij de keuze van de juiste matras. Custom8 speelt met IDOSHAPE in op een heersende marktvraag, waarvoor tot op heden geen technologie bestond. Verwacht wordt dat deze nieuwe activiteit extra werkgelegenheid voor 4 personen met zich meebrengt.