Spring je lachend gezond op een minitrampoline

Kadee

Vandaag sta ik als  zaakvoerder alleen voor het beslissingsproces. Een sparringpartner met ervaring in het positioneren van producten in nieuwe markten en met kennis van zowel off- als online marketing versnelt het proces.- Wim Schenkels, zaakvoerder

Overtuigd van de positieve effecten van trampolinespringen op de gezondheid, zag zaakvoerder Wim Schenkels van KADEE een opportuniteit om de markt van minitrampolines in België verder uit te bouwen voor de gezondheidsmarkt. Verschillende kinesisten en revalidatiecentra gebruikten reeds, tot grote tevredenheid, de klassieke trampoline. De minitrampoline is kleiner met een andere ‘spanning’ en biedt betere resultaten. De trampoline is ideaal om ook als volwassene fit door het leven te gaan. “Het is de ideale beweging voor iedereen die wil sporten, maar vaak vroegtijdig opgeeft”, zegt zaakvoerder Wim Schenkels.

Idee

De ontwikkeling van minitrampolines voor de gezondheidsmarkt betekent voor KADEE de introductie van een nieuw product in een nieuw marktsegment. De minitrampoline of fitnesstrampoline voor de gezondheidssector is onder meer gericht op volwassenen, oudere personen, kinesisten en revalidatiecentra, terwijl de klassieke trampolines vooral voor kinderen en jongeren bestemd zijn. 

Hindernissen

Om het product succesvol in de markt te zetten, moesten er door KADEE enkele belangrijke beslissingen genomen worden:

  • De keuze van het product: eigen productie of distributie van een bestaande minitrampoline, eventueel met eigen labeling
  • Het verdienmodel: enkel verkoop of ook verhuur
  • De marktbenadering.
  • Doelgroepbepaling: Richten we ons eerst tot particulieren en revalidatiecentra of mikken we meteen op de medische sector en grote bedrijven? 
Oplossing

Om zeker te zijn van de juiste beslissingen, deed KADEE beroep op een coach van Innotek. Jef Versmissen (MEDIMAR Consultancy BVBA) hielp het bedrijf onder andere met marktonderzoek om de haalbaarheid van het nieuwe project af te toetsen. 

Coach: Jef Versmissen (MEDIMAR Consultancy BVBA)
De lancering van een KADEE minitrampoline is uiterst geschikt als hefboom voor verdere groei. - Jef Versmissen
Traject
  • De ontwikkeling van een concreet plan
  • Het in kaart brengen van de prioriteiten
  • Het uitvoeren van marktanalyses van alle potentiële markten
  • Hulp bieden bij het definiëren van het businessmodel: “Hoe willen we geld verdienen?”
  • Een financieel model opzetten dat ook gebruikt wordt voor scenarioanalyse
  • Markttesten uitzetten
  • Coaching van lancering preferente businessmodel
Resultaten

Het project KADEE JumpSport MT werd vlot uitgevoerd. Bij de coaching werd naast de zaakvoerder ook de marketingverantwoordelijke nauw betrokken. Bij de lancering van de MTrampoline werd een welomschreven aanpak gehanteerd, vertrekkende vanuit de potentiële markt, budgetteringen, impact op andere productlijnen enzovoort. Bij eerdere productlanceringen kwam dit niet uitgebreid aan bod. In de eindfase werd een communicatiebureau ingeschakeld dat de marketing op gang moet brengen.

Momenteel worden de minitrampolines geïmporteerd vanuit de VS, maar het is de bedoeling om ze ook zelf te gaan produceren. In eerste instantie zullen de minitrampolines op de markt gebracht worden in de Benelux, daarna volgt Frankrijk.