Helbig biedt ondersteuning in visual merchandising

Helbig NV

Wij geloven dat een dienstenpakket rond visual merchandising een meerwaarde biedt om top of mind te worden bij de retailer. - Joke Beuten, Projectleider

Helbig staat bekend als producent van kwalitatieve en creatieve modulaire systemen voor winkelinrichting. Vanuit de dagdagelijkse activiteiten, de kennis van etaleersystemen en oog voor de heersende klantennoden, constateerde Helbig het toenemende belang aan ondersteuning in visual merchandising. 70% van alle aankoopbeslissingen gebeurt immers in de winkel. 

Idee

Met dit cijfer in het achterhoofd, ontstond bij Helbig het idee om in de toekomst ook op te treden als adviseur. Het bedrijf biedt voortaan ondersteunende diensten in visual merchandising aan. Helbig geeft zo advies en brengt inspiratie bij het ontwikkelen van een uniek winkelconcept. Visual merchandising – bijvoorbeeld de aandacht trekken met een opvallende etalage – is de stille kracht achter een sterk winkelconcept, de reden waarom shoppers een bepaalde winkel verkiezen boven een andere. Grote ketens hebben deze kennis vaak in huis. Zelfstandige winkels en kleine ketens dan weer niet altijd. Helbig wil hier op inspelen.

Hindernissen

Om ervoor te zorgen dat retailers meteen aan Helbig denken wanneer ze hun winkel (her)inrichten, moet het bedrijf zich profileren als expert in winkelbeleving.

Door potentiële klanten te inspireren bij het ontwikkelen van unieke winkelconcepten, zullen klanten zelf naar hen komen. Helbig wil zich 100% inzetten op deze pullstrategie en hier een bussinessconcept rond ontwikkelen.

Dit alles wil Helbig in perfecte harmonie doen met de huidige partners zijnde de interieurinrichter en de interieurarchitect. Tijd dus om het idee ‘advisering visual merchandising’ structureel aan te pakken.

Oplossing

Helbig deed beroep op een coach van Innotek om het bedrijf bij te staan bij de oprichting van een dienstenpakket rond visual merchandising. Coach Maurice Mergeay hielp onder meer bij het marktonderzoek en het opstellen van een businessplan voor Retail Advice.

Coach: Maurice Mergeay (TopAdvies Vlaanderen)
Winkeliers weten vaak niet hoe een klant hun winkel ervaart of zijn niet op de hoogte van de laatste veranderingen in winkelinrichting. Helbig speelt daar perfect op in door advies te geven en screenings te doen. Door klanten proactief te benaderen, is Helbig van in het begin betrokken bij de herinrichting, waar ze vroeger pas op het laatst gevraagd werden. - Maurice Mergeay
Traject
  • Begeleiding bij marktonderzoek
  • Begeleiding bij businessplan
  • Begeleiding bij financieel plan
  • Begeleiding bij opstart
Resultaten

Het dienstenpakket van Helbig rond visual merchandising werd verder uitgebouwd:

  • Retail screening: Doorlichting van de winkelinrichting en sfeer, de etalage, het presentatiemateriaal enzovoort, gevolgd door praktische aanbevelingen om meer beleving in een winkel te brengen.
  • Vlekkenplan: Opstellen van een plattegrond bij de herinrichting van de winkel.  Dit is een mogelijke basis voor verdere gesprekken met de inrichter of architect.
  • Merchandising: Ondersteuning bij het toepassen van een flexibel etaleersysteem voor het creëren van een aantrekkelijke winkel, bijvoorbeeld bij de opening van een winkel of de start van een nieuw seizoen.
  • Opleiding: Sensibiliseren van de medewerkers over het belang van visual merchandising met een vertaling naar de dagdagelijkse praktijk.

De sales afdeling van Helbig werd versterkt met twee extra krachten. Daarnaast werd ook de Helbig Academy opgericht. Tijdens regelmatige avondsessies geven specialisten van Helbig praktische tips over visual merchandising. Door zich proactief te positioneren wil Helbig meer leads genereren. De eerste resultaten zijn positief, maar om van een echt succes te spreken, is een verdere groei nodig.