Veldeman Structure Solutions start met Sideways

Veldeman Structure Solutions

Intrapreneurship brengt ideeën op gang die in een normale, dagdagelijkse, gesloten context niet naar boven komen.  Ook maakt het duidelijk dat een idee niet zomaar vanzelf tot een businessconcept uitgroeit.- Andy Moors, CEO

Veldeman levert tenten waarvan de zeildoeken eventueel bedrukt kunnen worden. Het bedrijf beschikt hiervoor over een partner.  Via het intrapreneurial bootcamp van The Second Phase ontstond bij Veldeman het idee om de tentzeiltechnologie en de bedrukking ervan aan te wenden in een totaal nieuwe markt voor het bedrijf, namelijk de gevelafwerking van industriële gebouwen.

Idee

Sideways is een bedrukt zeil dat als een vlies over een gevel wordt aangebracht als functionele afwerkingslaag. Isolatie en bevestiging zijn hierbij belangrijke parameters. Daarnaast biedt de bedrukking van het zeil de mogelijkheid de look van gebouwen drastisch te veranderen, indien de industriële gebruiker verandert of wanneer het bedrijf zijn aanbod verandert.

Hindernissen
  • Initieel was het niet duidelijk hoe het idee op de markt zou worden gezet: als publiciteit, stellingzeildoek, gevelafwerking of als gevel
  • Een bijkomende moeilijkheid was de positionering t.o.v. wat al op de markt was
  • Veldeman heeft kennis over tentzeilen, bedrukking en permanente structuren, zoals sporthallen en vliegtuighangars, maar de kennis van gevelbekleding in de bouwsector was te weinig aanwezig 
  • Nog geen ervaring met de montage van gevelbekleding op bouwwerven
Oplossing

Voor het verwerven van kennis over de bouwsector, de positionering van het product in de markt en het marketingplan deed Veldeman beroep op coaches van Innotek. "De coaches brachten de nodige expertise rond de tafel en zorgden voor structuur in de opmaak van een projectplan”, vertelt CEO Andy Moors. 

Coach: Marc Bogaert (One Small Step BVBA), Jos Spilstijns (AB Experienta gca)
Opvallend in de samenwerking met Veldeman was de geestdrift van de medewerkers. Ook al waren zij niet de bedenkers of het team dat aan het bootcamp had deelgenomen, ze hebben met veel enthousiasme en diepgang de technische aspecten van het product ontworpen en uitgetest en verscheidene waardenproposities in de markt onderzocht. -  Marc Bogaert
Traject
  • Opstellen en bijsturen van een projectplan met de marketingaanpak en technische ontwikkelingen
  • Uitwerken van meerdere value proposition scenario’s
  • Begeleiden bij het opstellen en evalueren van marktonderzoeken
  • Begeleiden bij het opmaken en activeren van de pilotcases
  • Het evalueren van de feedback uit de pilotcases en bijsturen
  • Uitwerken van een marketingaanpak en financieel plan
  • Begeleiden bij het nemen van strategische keuzes
Resultaten

Een strategische oefening binnen Veldeman leidde tot focus op het versterken van de bestaande activiteiten in plaats van het openen van nieuwe markten. Daarom werd het nieuwe product Sideways toegevoegd aan de afdeling 'projects' als één van de producten complementair aan en ter versterking van het recente aanbod van 3D-membraanstructuren. Veldeman voorziet hiervoor de nodige technische en commerciële assets.

De synergie tussen beiden is groot :

  • Dezelfde functionaliteit naar de klant: belevingsgerichte uitstraling
  • Dezelfde doelgroep: architect- en bouwsector van exposities, sportevenementen, hotelketen events,...
  • Geveltextiel is complementair met 3D-membraanstructuren