Janssen Ramen breidt productiegamma verder uit

Janssen Ramen

Ugly Wood is een naam die eeuwenoud eikenhout omvat voor het door onze handen gaat en het noeste ,warme uiterlijk verkrijgt van het eindproduct. - Harry Coolen, afgevaardigd bestuurder

Exclusieve houten ramen en deuren, daarvoor staat Janssen Ramen bekend in de regio. In hun schrijnwerkerij maken ze alles zelf en ook de plaatsing gebeurt door eigen mensen. Het bedrijf richt zich op een premium segment, waarbij kwaliteit en duurzaamheid op de eerste plaats komt. Om de ambitie waar te maken en te groeien naar een leider op vlak van gespecialiseerde bouwverwante activiteiten, werd in 2014 besloten om het productiegamma verder uit te breiden. Hiervoor werden verschillende producten in overweging genomen.

Idee

Bedoeling was om de activiteiten uit te breiden met gerelateerde, maar toch andere producten in een ander segment. Het hoofddoel was om een duurzaam, ecologisch product te realiseren dat enerzijds in het premium segment past en daarnaast niet zomaar beconcurreerd kan worden.

Branding is belangrijk en zo werd uiteindelijk UglyWood tot stand gebracht. Janssen Ramen wil eik, het hout dat kracht en warmte uitstraalt, een tweede leven geven. Het bedrijf wil mensen laten genieten van creaties van zo’n 150 tot 200 jaar oud eikenhout, die, dankzij het werk van noeste, Kempische handen, het interieur oeraccenten geven.

De eerste collecties bestaan uit:

  • Parket: samengesteld en massief
  • Tafels van formaat en wandtafels in verschillende uitvoeringen
Hindernissen

Janssen Ramen had nood aan een nieuwe wind, maar kreeg niet iedereen binnen het bedrijf aan boord om die noodzakelijke vernieuwingen door te voeren.

Oplossing

Coach Jef Versmissen analyseerde en tekende mee de grote lijnen uit van  het nieuwe businessmodel en gaf het personeel het nodige strategisch inzicht. Om het bedrijf weer winstgevend te maken, was een herstructurering vereist. Na afloop van het intrapreneurship trad Jef Versmissen ook zelf toe tot de holding.

Coach: Jef Versmissen (MEDIMAR Consultancy BVBA)
Janssen Ramen is een succesverhaal, een schoolvoorbeeld van hoe intrapreneurship leidt tot groei. - Jef Versmissen
Traject
  • Het opstellen van een businessmodel (framework)
  • De optimalisatie van financiële processen
  • Het opstellen van een marketingplan 2014-2015 voor nieuwe opportuniteit
  • Uittekenen van benodigde organisatie en toewijzing aan teamleden
  • Opmaken van een businessplan versie 0.1.
  • Hulp bieden m.b.t. de personeelscommunicatie
  • Het opzetten van een intern platform via intranet
Resultaten

Janssen Ramen loste de interne problemen op en bracht de UglyWood lijn met succes op de markt. Naast parket, zijn er ook tafels, accessoires en maatwerk verkrijgbaar in het noeste eikenhout. De authentieke creaties in het oude eikenhout zijn enorm populair.

De reorganisatie zorgt ervoor dat het orderboek voor ramen, deuren en poorten volloopt. “Klanten die ons leren kennen door Ugly Wood, komen vaak terug als ze ramen of deuren nodig hebben en omgekeerd”, zegt afgevaardigd bestuurder Harry Coolen. “We hebben dit jaar al een veelvoud aan orders verwerkt t.o.v. vorig jaar.” Ondertussen werden er al twee extra mensen aangeworven. Volgend jaar volgen er nog eens twee à drie nieuwe aanwervingen.